A C D F G H I M N O P R S T V W

A

actionPerformed(ActionEvent) - Method in class Test
 
add(My3DThing) - Method in class Object3D
Lägger till ett annat objekt till detta objekt.
add(Point3D, Point3D) - Static method in class VA3D
Adderar två vektorer
avstand(Point3D, Point3D) - Static method in class VA3D
Ger avståndet mellan två punkter.
avstandKvadrat(Point3D, Point3D) - Static method in class VA3D
Ger avståndet i kvadrat mellan två punkter.

C

clone() - Method in class My3DThing
 
clone() - Method in class Object3D
 
clone() - Method in class Point3D
 
clone() - Method in class Triangle
 
comments - Static variable in class MyParser
Konstant som skickas med metoden setToSkip för att skippa kommentarer

D

debug - Static variable in class Test
 
draw(Grafik3D) - Method in class My3DThing
Ritar ut saken på skärmen med hjälp av ett Grafik3D-objekt.
draw(Grafik3D) - Method in class Object3D
 
draw(Grafik3D) - Method in class Point3D
 
draw(Grafik3D) - Method in class Triangle
 
drawLine(Point3D, Point3D) - Method in class Grafik3D
 
drawLine(int, int, int, int, int, int) - Method in class Grafik3D
 
drawPolygon(Point3D[], int) - Method in class Grafik3D
 
drawPolygon(int[], int[], int[], int) - Method in class Grafik3D
 
drawPolyline(Point3D[], int) - Method in class Grafik3D
 
drawPolyline(int[], int[], int[], int) - Method in class Grafik3D
 
drawTriangle(Triangle) - Method in class Grafik3D
Ritar ut en triangel.

F

fillPolygon(Point3D[], int) - Method in class Grafik3D
 
fillPolygon(int[], int[], int[], int) - Method in class Grafik3D
 

G

garbage - Static variable in class MyParser
Konstant som skickas med metoden setToSkip för att kombinera effekten av comments och whitespace.
get() - Method in class Heap
Plockar ut objektet med högsta prioritet ur trappan
getColor() - Method in class Triangle
returnerar färgen på triangeln
getNumObjects() - Method in class My3DThing
Returnerar antalet objekt som bygger upp denna sak
getNumObjects() - Method in class Object3D
 
getNumObjects() - Method in class Point3D
 
getNumObjects() - Method in class Triangle
 
getString() - Method in class MyParser
Returnerar den del av strängen som inte har parsats än.
getZ() - Method in class My3DThing
Hämtar z-koordinat för en punkt inne i objektet (t ex tyngdpunkt)
getZ() - Method in class Object3D
Ej implementerad än.
getZ() - Method in class Point3D
 
getZ() - Method in class Triangle
 
getZsorted() - Method in class Object3D
 
Grafik3D - Class in <Unnamed>
En klass som hjälper till vid ritning av 3-dimmensionella saker
Grafik3D() - Constructor for class Grafik3D
 

H

Heap - Class in <Unnamed>
Heap, eller trappa.
Heap() - Constructor for class Heap
 

I

init() - Method in class Test
 
insert(Object, int) - Method in class Heap
Sätter in ett objekt, med viss prioritet i trappan.
itemStateChanged(ItemEvent) - Method in class Test
 

M

main(String[]) - Static method in class Object3D
 
main(String[]) - Static method in class Point3D
 
main(String[]) - Static method in class Triangle
 
meshes - Static variable in class Test
 
mul(Point3D, int) - Static method in class VA3D
Multiplicerar en vektor med en skalär.
mul(Point3D, double) - Static method in class VA3D
Multiplicerar en vektor med en skalär.
My3DColor - Class in <Unnamed>
En klass som används enbart för att parsa in färger.
My3DColor() - Constructor for class My3DColor
 
My3DThing - Class in <Unnamed>
För att kunna behandla alla 3D-objekt på samma sätt
My3DThing() - Constructor for class My3DThing
 
MyParser - Class in <Unnamed>
Klass som underlättar tolkning av strängar.
MyParser() - Constructor for class MyParser
 
MyParser(Object) - Constructor for class MyParser
Tar objektets sträng-representation och sparar den internt i objektet MyParser.

N

normalisera(Point3D) - Static method in class VA3D
Normaliserar en vektor.

O

Object3D - Class in <Unnamed>
Klass som kan innehålla valfria objekt av typen My3DThing
Object3D(Object3D) - Constructor for class Object3D
 
Object3D(My3DThing) - Constructor for class Object3D
 
Object3D() - Constructor for class Object3D
 
Object3D(MyParser) - Constructor for class Object3D
Skapar och initierar en Object3D från MyParser-objektet x
objects - Variable in class Object3D
Här lagras samtliga objekt

P

parse(MyParser) - Method in class My3DColor
Läser in en färg från ett MyParser-objekt.
parse(MyParser) - Method in class My3DThing
Läser in objektet från en fil.
parse(MyParser) - Method in class Object3D
 
parse(MyParser) - Method in class Point3D
Läser den punkt som står först i MyParser-objektet.
parse(MyParser) - Method in class Triangle
Läser den triangel som står först i MyParser-objektet.
Point3D - Class in <Unnamed>
Klass som lagrar tredimensionella punkter
Point3D(int[]) - Constructor for class Point3D
Skapar och initierar punkten med x, y, och z -värden från en integervektor
Point3D() - Constructor for class Point3D
Skapar och initierar punkten med koordinaterna (x,y,z) = (0,0,0)
Point3D(int, int, int) - Constructor for class Point3D
Skapar och initierar punkten med koordinaterna (x,y,z).
Point3D(Point3D) - Constructor for class Point3D
 
Point3D(MyParser) - Constructor for class Point3D
Skapar och initierar punkten som står först i x
popInt() - Method in class MyParser
Parsar en siffra, dvs läser in det nummer som skall stå först i den del av strängen som fortfarande inte har parsats.
punktProdukt(Point3D, Point3D) - Static method in class VA3D
Punktprodukt

R

rotate(double, double, double) - Method in class My3DThing
Roterar objektet i x, y och z-led.
rotate(double, double, double) - Method in class Object3D
 
rotate(double, double, double) - Method in class Point3D
 
rotate(double, double, double) - Method in class Triangle
 
rotateX(double) - Method in class My3DThing
Roterar objektet i X-led
rotateX(double) - Method in class Object3D
 
rotateX(double) - Method in class Point3D
 
rotateX(double) - Method in class Triangle
 
rotateY(double) - Method in class My3DThing
Roterar objektet i Y-led
rotateY(double) - Method in class Object3D
 
rotateY(double) - Method in class Point3D
 
rotateY(double) - Method in class Triangle
 
rotateZ(double) - Method in class My3DThing
Roterar objektet i Z-led
rotateZ(double) - Method in class Object3D
 
rotateZ(double) - Method in class Point3D
 
rotateZ(double) - Method in class Triangle
 

S

scale(double, double, double) - Method in class My3DThing
Skalar om objektet med skalfaktorerna x, y, och z
scale(double, double, double) - Method in class Object3D
 
scale(double, double, double) - Method in class Point3D
 
scale(double, double, double) - Method in class Triangle
 
setColor(Color) - Method in class Triangle
Anger färgen på triangeln
setGraphics(Graphics) - Method in class Grafik3D
Måste anropas innan några ritoperationer utförs.
setScreenOrigo(int, int) - Method in class Transformation
Bestämmer vilka skärmkoordinater som skall motsvara origo, dvs vart vektorn (0,0,0) skall transformeras.
setShading(boolean) - Method in class Grafik3D
Slår av och på "skuggningen"
setShading(boolean, Point3D) - Method in class Grafik3D
bestämmer hur skuggningen skall "se ut"
setString(String) - Method in class MyParser
Skriver in en ny sträng till det aktuella MyParser-objektet.
setToSkip(int) - Method in class MyParser
Anger vilka sorts tecken som skall hoppas över i fortsättningen.
setTransformation(Transformation) - Method in class Grafik3D
Måste anropas innan några ritoperationer utförs.
setViewingDistance(int) - Method in class Transformation
Bestämmer från vilket avstånd man ser på skärmen.
skip() - Method in class MyParser
Hoppar över allt ointressant i början av strängen s.
skip(char) - Method in class MyParser
Hoppar över allt ointressant i början av strängen, samt teckent character.
skip(String) - Method in class MyParser
Hoppar över allt ointressant, samt en specifierad sträng.
start() - Method in class Test
 
stop() - Method in class Test
 
sub(Point3D, Point3D) - Static method in class VA3D
Subtraherar två vektorer.

T

T(Point3D) - Method in class Transformation
Metod som transformerar en Point3D till en tvådimensionell Point
Test - Class in <Unnamed>
Detta är en j-uppgift i ämnet 2D1343 Datalogi för elektro.
Test() - Constructor for class Test
 
toString() - Method in class MyParser
Returnerar den del av strängen som inte har parsats än.
toString() - Method in class Object3D
 
toString() - Method in class Point3D
Används för att skriva ut punkten som en sträng.
toString() - Method in class Triangle
Används för att skriva ut triangels som en sträng.
Transformation - Class in <Unnamed>
Klass som används för perspektiv-transformation (3D till 2D)
Transformation() - Constructor for class Transformation
 
translate(int, int, int) - Method in class My3DThing
Flyttar objektet dx steg i x-led, dy steg i y-led och dz steg i z-led
translate(int, int, int) - Method in class Object3D
 
translate(int, int, int) - Method in class Point3D
 
translate(int, int, int) - Method in class Triangle
 
Triangle - Class in <Unnamed>
Klass som lagrar tredimmensionella trianglar.
Triangle() - Constructor for class Triangle
Skapar och initierar en triangel med alla koordinater (0,0,0)
Triangle(Triangle) - Constructor for class Triangle
Skapar och kopierar en annan triangels alla egenskaper.
Triangle(MyParser) - Constructor for class Triangle
Skapar och initierar en triangel från MyParser-objektet x

V

VA3D - Class in <Unnamed>
Metoder för 3-dimmensionell vektoralgebra.
VA3D() - Constructor for class VA3D
 
vektorProdukt(Point3D, Point3D) - Static method in class VA3D
Vektorprodukt

W

whitespace - Static variable in class MyParser
Konstant som skickas med metoden setToSkip för att alla mellanrum och kontrolltecken ska hoppas över.

A C D F G H I M N O P R S T V W