|
||||||||
PREV CLASS NEXT CLASS | FRAMES NO FRAMES | |||||||
SUMMARY: NESTED | FIELD | CONSTR | METHOD | DETAIL: FIELD | CONSTR | METHOD |
java.lang.ObjectMy3DThing
Triangle
public class Triangle
Klass som lagrar tredimmensionella trianglar.
Constructor Summary | |
---|---|
Triangle()
Skapar och initierar en triangel med alla koordinater (0,0,0) |
|
Triangle(MyParser x)
Skapar och initierar en triangel från MyParser-objektet x |
|
Triangle(Triangle old)
Skapar och kopierar en annan triangels alla egenskaper. |
Method Summary | |
---|---|
java.lang.Object |
clone()
|
void |
draw(Grafik3D g3D)
Ritar ut saken på skärmen med hjälp av ett Grafik3D-objekt. |
java.awt.Color |
getColor()
returnerar färgen på triangeln |
int |
getNumObjects()
Returnerar antalet objekt som bygger upp denna sak |
int |
getZ()
Hämtar z-koordinat för en punkt inne i objektet (t ex tyngdpunkt) |
static void |
main(java.lang.String[] arg)
|
boolean |
parse(MyParser x)
Läser den triangel som står först i MyParser-objektet. |
void |
rotate(double x,
double y,
double z)
Roterar objektet i x, y och z-led. |
void |
rotateX(double radians)
Roterar objektet i X-led |
void |
rotateY(double radians)
Roterar objektet i Y-led |
void |
rotateZ(double radians)
Roterar objektet i Z-led |
void |
scale(double x,
double y,
double z)
Skalar om objektet med skalfaktorerna x, y, och z |
void |
setColor(java.awt.Color c)
Anger färgen på triangeln |
java.lang.String |
toString()
Används för att skriva ut triangels som en sträng. |
void |
translate(int dx,
int dy,
int dz)
Flyttar objektet dx steg i x-led, dy steg i y-led och dz steg i z-led |
Methods inherited from class java.lang.Object |
---|
equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, wait, wait, wait |
Constructor Detail |
---|
public Triangle()
public Triangle(Triangle old)
old
- den triangel som ska kopieraspublic Triangle(MyParser x) throws java.lang.Exception
java.lang.Exception
- kastas om något inte gickMethod Detail |
---|
public java.lang.Object clone()
clone
in class My3DThing
public void setColor(java.awt.Color c)
public java.awt.Color getColor()
public void scale(double x, double y, double z)
My3DThing
scale
in class My3DThing
public void translate(int dx, int dy, int dz)
My3DThing
translate
in class My3DThing
public void rotate(double x, double y, double z)
My3DThing
rotate
in class My3DThing
public void rotateX(double radians)
My3DThing
rotateX
in class My3DThing
public void rotateY(double radians)
My3DThing
rotateY
in class My3DThing
public void rotateZ(double radians)
My3DThing
rotateZ
in class My3DThing
public int getNumObjects()
My3DThing
getNumObjects
in class My3DThing
public java.lang.String toString()
toString
in class java.lang.Object
Triangle { < 0, 0, 0 >, < 5, 5, 5 >, < -10, 0, 10 > }
public boolean parse(MyParser x) throws java.lang.Exception
parse
in class My3DThing
x
- MyParser-objekt som skall parsas.
java.lang.Exception
- kastas om det inte står en korrekt triangel
först i MyParser-objektet.public void draw(Grafik3D g3D)
My3DThing
draw
in class My3DThing
public int getZ()
My3DThing
getZ
in class My3DThing
public static void main(java.lang.String[] arg)
|
||||||||
PREV CLASS NEXT CLASS | FRAMES NO FRAMES | |||||||
SUMMARY: NESTED | FIELD | CONSTR | METHOD | DETAIL: FIELD | CONSTR | METHOD |