|
||||||||
PREV CLASS NEXT CLASS | FRAMES NO FRAMES | |||||||
SUMMARY: NESTED | FIELD | CONSTR | METHOD | DETAIL: FIELD | CONSTR | METHOD |
java.lang.ObjectMy3DThing
Point3D
public class Point3D
Klass som lagrar tredimensionella punkter
Constructor Summary | |
---|---|
Point3D()
Skapar och initierar punkten med koordinaterna (x,y,z) = (0,0,0) |
|
Point3D(int[] koordinater)
Skapar och initierar punkten med x, y, och z -värden från en integervektor |
|
Point3D(int x,
int y,
int z)
Skapar och initierar punkten med koordinaterna (x,y,z). |
|
Point3D(MyParser x)
Skapar och initierar punkten som står först i x |
|
Point3D(Point3D p)
|
Method Summary | |
---|---|
java.lang.Object |
clone()
|
void |
draw(Grafik3D g3D)
Ritar ut saken på skärmen med hjälp av ett Grafik3D-objekt. |
int |
getNumObjects()
Returnerar antalet objekt som bygger upp denna sak |
int |
getZ()
Hämtar z-koordinat för en punkt inne i objektet (t ex tyngdpunkt) |
static void |
main(java.lang.String[] arg)
|
boolean |
parse(MyParser x)
Läser den punkt som står först i MyParser-objektet. |
void |
rotate(double x,
double y,
double z)
Roterar objektet i x, y och z-led. |
void |
rotateX(double radians)
Roterar objektet i X-led |
void |
rotateY(double radians)
Roterar objektet i Y-led |
void |
rotateZ(double radians)
Roterar objektet i Z-led |
void |
scale(double x,
double y,
double z)
Skalar om objektet med skalfaktorerna x, y, och z |
java.lang.String |
toString()
Används för att skriva ut punkten som en sträng. |
void |
translate(int dx,
int dy,
int dz)
Flyttar objektet dx steg i x-led, dy steg i y-led och dz steg i z-led |
Methods inherited from class java.lang.Object |
---|
equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, wait, wait, wait |
Constructor Detail |
---|
public Point3D(int[] koordinater)
koordinater
- koordinaternapublic Point3D()
public Point3D(int x, int y, int z)
x
- x-koordinaty
- y-koordinatz
- z-koordinatpublic Point3D(Point3D p)
public Point3D(MyParser x) throws java.lang.Exception
java.lang.Exception
- kastas om det inte gickMethod Detail |
---|
public int getNumObjects()
My3DThing
getNumObjects
in class My3DThing
public java.lang.Object clone()
clone
in class My3DThing
public void scale(double x, double y, double z)
My3DThing
scale
in class My3DThing
public void translate(int dx, int dy, int dz)
My3DThing
translate
in class My3DThing
public void rotate(double x, double y, double z)
My3DThing
rotate
in class My3DThing
public void rotateX(double radians)
My3DThing
rotateX
in class My3DThing
public void rotateY(double radians)
My3DThing
rotateY
in class My3DThing
public void rotateZ(double radians)
My3DThing
rotateZ
in class My3DThing
public int getZ()
My3DThing
getZ
in class My3DThing
public java.lang.String toString()
toString
in class java.lang.Object
<1,-5,20>
public boolean parse(MyParser x) throws java.lang.Exception
parse
in class My3DThing
x
- MyParser-objekt som skall parsas.
java.lang.Exception
- kastas om det är en defekt punkt först i x.public void draw(Grafik3D g3D)
My3DThing
draw
in class My3DThing
public static void main(java.lang.String[] arg)
|
||||||||
PREV CLASS NEXT CLASS | FRAMES NO FRAMES | |||||||
SUMMARY: NESTED | FIELD | CONSTR | METHOD | DETAIL: FIELD | CONSTR | METHOD |