Package
Class
Tree
Deprecated
Index
Help
PREV NEXT
FRAMES
NO FRAMES
All Classes
A
C
D
F
G
H
I
M
N
O
P
R
S
T
V
W
A
actionPerformed(ActionEvent)
- Method in class
Test
add(My3DThing)
- Method in class
Object3D
Lägger till ett annat objekt till detta objekt.
add(Point3D, Point3D)
- Static method in class
VA3D
Adderar två vektorer
avstand(Point3D, Point3D)
- Static method in class
VA3D
Ger avståndet mellan två punkter.
avstandKvadrat(Point3D, Point3D)
- Static method in class
VA3D
Ger avståndet i kvadrat mellan två punkter.
C
clone()
- Method in class
My3DThing
clone()
- Method in class
Object3D
clone()
- Method in class
Point3D
clone()
- Method in class
Triangle
comments
- Static variable in class
MyParser
Konstant som skickas med metoden setToSkip för att skippa kommentarer
D
debug
- Static variable in class
Test
draw(Grafik3D)
- Method in class
My3DThing
Ritar ut saken på skärmen med hjälp av ett Grafik3D-objekt.
draw(Grafik3D)
- Method in class
Object3D
draw(Grafik3D)
- Method in class
Point3D
draw(Grafik3D)
- Method in class
Triangle
drawLine(Point3D, Point3D)
- Method in class
Grafik3D
drawLine(int, int, int, int, int, int)
- Method in class
Grafik3D
drawPolygon(Point3D[], int)
- Method in class
Grafik3D
drawPolygon(int[], int[], int[], int)
- Method in class
Grafik3D
drawPolyline(Point3D[], int)
- Method in class
Grafik3D
drawPolyline(int[], int[], int[], int)
- Method in class
Grafik3D
drawTriangle(Triangle)
- Method in class
Grafik3D
Ritar ut en triangel.
F
fillPolygon(Point3D[], int)
- Method in class
Grafik3D
fillPolygon(int[], int[], int[], int)
- Method in class
Grafik3D
G
garbage
- Static variable in class
MyParser
Konstant som skickas med metoden setToSkip för att kombinera effekten av comments och whitespace.
get()
- Method in class
Heap
Plockar ut objektet med högsta prioritet ur trappan
getColor()
- Method in class
Triangle
returnerar färgen på triangeln
getNumObjects()
- Method in class
My3DThing
Returnerar antalet objekt som bygger upp denna sak
getNumObjects()
- Method in class
Object3D
getNumObjects()
- Method in class
Point3D
getNumObjects()
- Method in class
Triangle
getString()
- Method in class
MyParser
Returnerar den del av strängen som inte har parsats än.
getZ()
- Method in class
My3DThing
Hämtar z-koordinat för en punkt inne i objektet (t ex tyngdpunkt)
getZ()
- Method in class
Object3D
Ej implementerad än.
getZ()
- Method in class
Point3D
getZ()
- Method in class
Triangle
getZsorted()
- Method in class
Object3D
Grafik3D
- Class in
<Unnamed>
En klass som hjälper till vid ritning av 3-dimmensionella saker
Grafik3D()
- Constructor for class
Grafik3D
H
Heap
- Class in
<Unnamed>
Heap, eller trappa.
Heap()
- Constructor for class
Heap
I
init()
- Method in class
Test
insert(Object, int)
- Method in class
Heap
Sätter in ett objekt, med viss prioritet i trappan.
itemStateChanged(ItemEvent)
- Method in class
Test
M
main(String[])
- Static method in class
Object3D
main(String[])
- Static method in class
Point3D
main(String[])
- Static method in class
Triangle
meshes
- Static variable in class
Test
mul(Point3D, int)
- Static method in class
VA3D
Multiplicerar en vektor med en skalär.
mul(Point3D, double)
- Static method in class
VA3D
Multiplicerar en vektor med en skalär.
My3DColor
- Class in
<Unnamed>
En klass som används enbart för att parsa in färger.
My3DColor()
- Constructor for class
My3DColor
My3DThing
- Class in
<Unnamed>
För att kunna behandla alla 3D-objekt på samma sätt
My3DThing()
- Constructor for class
My3DThing
MyParser
- Class in
<Unnamed>
Klass som underlättar tolkning av strängar.
MyParser()
- Constructor for class
MyParser
MyParser(Object)
- Constructor for class
MyParser
Tar objektets sträng-representation och sparar den internt i objektet MyParser.
N
normalisera(Point3D)
- Static method in class
VA3D
Normaliserar en vektor.
O
Object3D
- Class in
<Unnamed>
Klass som kan innehålla valfria objekt av typen My3DThing
Object3D(Object3D)
- Constructor for class
Object3D
Object3D(My3DThing)
- Constructor for class
Object3D
Object3D()
- Constructor for class
Object3D
Object3D(MyParser)
- Constructor for class
Object3D
Skapar och initierar en Object3D från MyParser-objektet x
objects
- Variable in class
Object3D
Här lagras samtliga objekt
P
parse(MyParser)
- Method in class
My3DColor
Läser in en färg från ett MyParser-objekt.
parse(MyParser)
- Method in class
My3DThing
Läser in objektet från en fil.
parse(MyParser)
- Method in class
Object3D
parse(MyParser)
- Method in class
Point3D
Läser den punkt som står först i MyParser-objektet.
parse(MyParser)
- Method in class
Triangle
Läser den triangel som står först i MyParser-objektet.
Point3D
- Class in
<Unnamed>
Klass som lagrar tredimensionella punkter
Point3D(int[])
- Constructor for class
Point3D
Skapar och initierar punkten med x, y, och z -värden från en integervektor
Point3D()
- Constructor for class
Point3D
Skapar och initierar punkten med koordinaterna (x,y,z) = (0,0,0)
Point3D(int, int, int)
- Constructor for class
Point3D
Skapar och initierar punkten med koordinaterna (x,y,z).
Point3D(Point3D)
- Constructor for class
Point3D
Point3D(MyParser)
- Constructor for class
Point3D
Skapar och initierar punkten som står först i x
popInt()
- Method in class
MyParser
Parsar en siffra, dvs läser in det nummer som skall stå först i den del av strängen som fortfarande inte har parsats.
punktProdukt(Point3D, Point3D)
- Static method in class
VA3D
Punktprodukt
R
rotate(double, double, double)
- Method in class
My3DThing
Roterar objektet i x, y och z-led.
rotate(double, double, double)
- Method in class
Object3D
rotate(double, double, double)
- Method in class
Point3D
rotate(double, double, double)
- Method in class
Triangle
rotateX(double)
- Method in class
My3DThing
Roterar objektet i X-led
rotateX(double)
- Method in class
Object3D
rotateX(double)
- Method in class
Point3D
rotateX(double)
- Method in class
Triangle
rotateY(double)
- Method in class
My3DThing
Roterar objektet i Y-led
rotateY(double)
- Method in class
Object3D
rotateY(double)
- Method in class
Point3D
rotateY(double)
- Method in class
Triangle
rotateZ(double)
- Method in class
My3DThing
Roterar objektet i Z-led
rotateZ(double)
- Method in class
Object3D
rotateZ(double)
- Method in class
Point3D
rotateZ(double)
- Method in class
Triangle
S
scale(double, double, double)
- Method in class
My3DThing
Skalar om objektet med skalfaktorerna x, y, och z
scale(double, double, double)
- Method in class
Object3D
scale(double, double, double)
- Method in class
Point3D
scale(double, double, double)
- Method in class
Triangle
setColor(Color)
- Method in class
Triangle
Anger färgen på triangeln
setGraphics(Graphics)
- Method in class
Grafik3D
Måste anropas innan några ritoperationer utförs.
setScreenOrigo(int, int)
- Method in class
Transformation
Bestämmer vilka skärmkoordinater som skall motsvara origo, dvs vart vektorn (0,0,0) skall transformeras.
setShading(boolean)
- Method in class
Grafik3D
Slår av och på "skuggningen"
setShading(boolean, Point3D)
- Method in class
Grafik3D
bestämmer hur skuggningen skall "se ut"
setString(String)
- Method in class
MyParser
Skriver in en ny sträng till det aktuella MyParser-objektet.
setToSkip(int)
- Method in class
MyParser
Anger vilka sorts tecken som skall hoppas över i fortsättningen.
setTransformation(Transformation)
- Method in class
Grafik3D
Måste anropas innan några ritoperationer utförs.
setViewingDistance(int)
- Method in class
Transformation
Bestämmer från vilket avstånd man ser på skärmen.
skip()
- Method in class
MyParser
Hoppar över allt ointressant i början av strängen s.
skip(char)
- Method in class
MyParser
Hoppar över allt ointressant i början av strängen, samt teckent character.
skip(String)
- Method in class
MyParser
Hoppar över allt ointressant, samt en specifierad sträng.
start()
- Method in class
Test
stop()
- Method in class
Test
sub(Point3D, Point3D)
- Static method in class
VA3D
Subtraherar två vektorer.
T
T(Point3D)
- Method in class
Transformation
Metod som transformerar en Point3D till en tvådimensionell Point
Test
- Class in
<Unnamed>
Detta är en j-uppgift i ämnet 2D1343 Datalogi för elektro.
Test()
- Constructor for class
Test
toString()
- Method in class
MyParser
Returnerar den del av strängen som inte har parsats än.
toString()
- Method in class
Object3D
toString()
- Method in class
Point3D
Används för att skriva ut punkten som en sträng.
toString()
- Method in class
Triangle
Används för att skriva ut triangels som en sträng.
Transformation
- Class in
<Unnamed>
Klass som används för perspektiv-transformation (3D till 2D)
Transformation()
- Constructor for class
Transformation
translate(int, int, int)
- Method in class
My3DThing
Flyttar objektet dx steg i x-led, dy steg i y-led och dz steg i z-led
translate(int, int, int)
- Method in class
Object3D
translate(int, int, int)
- Method in class
Point3D
translate(int, int, int)
- Method in class
Triangle
Triangle
- Class in
<Unnamed>
Klass som lagrar tredimmensionella trianglar.
Triangle()
- Constructor for class
Triangle
Skapar och initierar en triangel med alla koordinater (0,0,0)
Triangle(Triangle)
- Constructor for class
Triangle
Skapar och kopierar en annan triangels alla egenskaper.
Triangle(MyParser)
- Constructor for class
Triangle
Skapar och initierar en triangel från MyParser-objektet x
V
VA3D
- Class in
<Unnamed>
Metoder för 3-dimmensionell vektoralgebra.
VA3D()
- Constructor for class
VA3D
vektorProdukt(Point3D, Point3D)
- Static method in class
VA3D
Vektorprodukt
W
whitespace
- Static variable in class
MyParser
Konstant som skickas med metoden setToSkip för att alla mellanrum och kontrolltecken ska hoppas över.
A
C
D
F
G
H
I
M
N
O
P
R
S
T
V
W
Package
Class
Tree
Deprecated
Index
Help
PREV NEXT
FRAMES
NO FRAMES
All Classes