Class Grafik3D

java.lang.Object
  extended by Grafik3D

public class Grafik3D
extends java.lang.Object

En klass som hjälper till vid ritning av 3-dimmensionella saker

OBS! Enbart drawTriangle(Triangle t) är 100% testad. Övriga metoder borde fungera, men saknar skuggning. Har inte heller hunnit testa alla metoder i praktiken.


Constructor Summary
Grafik3D()
           
 
Method Summary
 void drawLine(int x1, int y1, int z1, int x2, int y2, int z2)
           
 void drawLine(Point3D r1, Point3D r2)
           
 void drawPolygon(int[] x, int[] y, int[] z, int nPoints)
           
 void drawPolygon(Point3D[] points, int nPoints)
           
 void drawPolyline(int[] x, int[] y, int[] z, int nPoints)
           
 void drawPolyline(Point3D[] points, int nPoints)
           
 void drawTriangle(Triangle t)
          Ritar ut en triangel.
 void fillPolygon(int[] x, int[] y, int[] z, int nPoints)
           
 void fillPolygon(Point3D[] points, int nPoints)
           
 void setGraphics(java.awt.Graphics graphics)
          Måste anropas innan några ritoperationer utförs.
 void setShading(boolean state)
          Slår av och på "skuggningen"
 void setShading(boolean state, Point3D lightSource)
          bestämmer hur skuggningen skall "se ut"
 void setTransformation(Transformation trans)
          Måste anropas innan några ritoperationer utförs.
 
Methods inherited from class java.lang.Object
clone, equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, toString, wait, wait, wait
 

Constructor Detail

Grafik3D

public Grafik3D()
Method Detail

setGraphics

public void setGraphics(java.awt.Graphics graphics)
Måste anropas innan några ritoperationer utförs.

Parameters:
graphics - Graphics-objekt för den yta man vill rita på.

setTransformation

public void setTransformation(Transformation trans)
Måste anropas innan några ritoperationer utförs.

Parameters:
trans - Transformation-objekt som beskriver hur en 3-dimmensionell punkt ser ut i 2D.

drawTriangle

public void drawTriangle(Triangle t)
Ritar ut en triangel.

Parameters:
t - triangel.

drawLine

public void drawLine(Point3D r1,
                     Point3D r2)

drawLine

public void drawLine(int x1,
                     int y1,
                     int z1,
                     int x2,
                     int y2,
                     int z2)

drawPolygon

public void drawPolygon(Point3D[] points,
                        int nPoints)

drawPolygon

public void drawPolygon(int[] x,
                        int[] y,
                        int[] z,
                        int nPoints)

drawPolyline

public void drawPolyline(Point3D[] points,
                         int nPoints)

drawPolyline

public void drawPolyline(int[] x,
                         int[] y,
                         int[] z,
                         int nPoints)

fillPolygon

public void fillPolygon(Point3D[] points,
                        int nPoints)

fillPolygon

public void fillPolygon(int[] x,
                        int[] y,
                        int[] z,
                        int nPoints)

setShading

public void setShading(boolean state)
Slår av och på "skuggningen"


setShading

public void setShading(boolean state,
                       Point3D lightSource)
bestämmer hur skuggningen skall "se ut"